Update@14.26hrs: Komen kiriman Enoi A/L Ekeng yang perlu diberi perhatian.
Pengalaman saya yang selalu membawa group pakai Airasia kemudian terpaksa membatalkan penerbangan cukup banyak. Tiket memang kira hangus. OK. Tapi cukai lapangan terbang macam mana sebab memang kita tak guna pun.
Bila tanya macammana nak claim, semua pegawai Airasia cakap tak tau.
Satu lagi pengalaman, bila penerbangan (Airasia) terlewat. Berjam-jam pula tu. Maka kita tidak dapat meneruskan penerbangan berikutnya (juga dengan Airasia). Bila diberitahu bahawa kelewatan berpunca dari Airasia sendiri tapi mereka tak terima kononnya mereka tak terikat apa-apa. Pun tiket hangus.
Bayangkan brother kalau satu tiket tak apa. Kalau berpuluh atau beratus tiket? Berapa yang Airasia kebas selama ni? Peliknya kenapa soal begini tak diambil perhatian atau tindakan pihak Kerajaan? Atau kerana pegawai Kerajaan dan Wakil-Wakil Rakyat yang selalu berkukuk kat Parlimen memang tak guna penerbangan tambang murah macam Airasia?
Saya pernah komplain kat surat khabar tapi memang betul - tak tersiar. Airasia boleh buat apa saja walaupun kadang-kadang memang terbukti penipuan. Kerja buat Airasia macam penyamun tarbus jugak!.
.........................................................................................................................................Bila tanya macammana nak claim, semua pegawai Airasia cakap tak tau.
Satu lagi pengalaman, bila penerbangan (Airasia) terlewat. Berjam-jam pula tu. Maka kita tidak dapat meneruskan penerbangan berikutnya (juga dengan Airasia). Bila diberitahu bahawa kelewatan berpunca dari Airasia sendiri tapi mereka tak terima kononnya mereka tak terikat apa-apa. Pun tiket hangus.
Bayangkan brother kalau satu tiket tak apa. Kalau berpuluh atau beratus tiket? Berapa yang Airasia kebas selama ni? Peliknya kenapa soal begini tak diambil perhatian atau tindakan pihak Kerajaan? Atau kerana pegawai Kerajaan dan Wakil-Wakil Rakyat yang selalu berkukuk kat Parlimen memang tak guna penerbangan tambang murah macam Airasia?
Saya pernah komplain kat surat khabar tapi memang betul - tak tersiar. Airasia boleh buat apa saja walaupun kadang-kadang memang terbukti penipuan. Kerja buat Airasia macam penyamun tarbus jugak!.
Saya sungguh terkejut bila membaca di The Star Online semalam, bahawa Air Asia diberi diskaun sebanyak RM 25 juta hasil daripada cukai lapangan terbang yang dikutip olehnya. Rujuk di sini
Siapa sebenarnya di belakang Air Asia ini, sehingga mereka boleh mendapat keistimewaan sebegitu rupa. RM 25 juta bukan angka yang sedikit wahai kawan-kawan sekalian. Tetapi, begitulah baiknya 'budi' kerajaan kita, sanggup bagi RM 25 juta kepada sebuah syarikat yang telah membuat untung beratus-ratus juta.
RM 25 juta duit kerajaan dan duit rakyat terbang begitu sahaja. RM 25 juta ini jika kerajaan beli rumah kos rendah untuk dihadiahkan kepada rakyat , sebanyak 595 buah rumah boleh dibeli. (RM 42,000 sebiji rumah)
Air Asia kutip cukai lapangan terbang bagi pihak kerajaan yang dibayar secara tunai oleh pembeli tiket. Tetapi , Air Asia tidak amanah, mereka tidak beri wang itu kepada kerajaan, sebaliknya mungkin digunakan atau disimpan oleh mereka terlebih dahulu, hingga Air Asia terpaksa berhutang sebanyak RM 132.1 juta dengan kerajaan sehingga march 2009.
Tiba-tiba kerajaan baik hati pula, beri kepada mereka RM 25 juta hasil kutipan duit pengguna lapangan terbang, yang sepatutnya masuk ke dalam kantung kerajaan dan mengalir kepada rakyat bawahan. Jika kerajaan hendak beri insentif sekalipun kepada Air Asia ,jangan guna duit yang orang ramai bayar cukai lapangan terbang. Beri insentif lain kepada mereka. Contohnya, caj mendarat, sewa LCCT atau cukai perniagaan.
Saya tidak nafikan, Air Asia banyak menyumbang kerancakan kepada ekonomi negara. Itu bukan alasannnya. Wang itu yang pengguna sudah bayar untuk cukai lapangan terbang. Kita kena amanah,kena beri kepada kerajaan terlebih dahulu. Jangan main potong-potong atau diskaun begitu sahaja.
Sebagai contoh, seorang pengutip pinjaman Amanah Ikhtiar Malaysia atau Tekun, mereka telah dibayar gaji oleh kerajaan (sebagaimana penumpang bayar tambang Air Asia) untuk mengutip hutang daripada pemimjam-pemimjam yang terdiri dari peniaga kecil-kecil di kampung. Kemudian duit yang dikutip tidak diserah kepada kerajaan. Mereka pakai atau simpan untuk mereka terlebih dahulu. Bila diminta oleh kerajaan ,mereka minta bayar sikit-sikit dan kemudian bila dibayar , kerajaan pula beri diskaun kepada pengutip pinjaman tersebut , kerana dia rajin mengutip pinjaman.
Bolehkah begitu ? Sudah tentu pengutip pinjaman tersebut merengkok dalam penjara kerana pecah amanah. Tapi bagaimana pula dengan Air Asia ? Tidak kah mereka juga pecah amanah ? Tapi oleh kerana mereka 'orang besar' maka tiada tindakan kepada mereka. Bila kena masa 'orang kecil' dikejar hingga ke lubang kubur.
Kau kutip duit dengan aku untuk kerajaan. Kemudian kau tak bagi kerajaan. Bila kerajaan minta kau bayar sikit-sikit. Bila dah bagi,kau dapat komisyen pula. Sedangkan kau punya bahagian (tambang) aku dah bagi.
Tolonglah wahai Kementerian Pengangkutan, jangan buat kerja bodohlah. Itu duit orang ramai yang sudah dibayar kepada kerajaan. Mengapa senang-senang sahaja kamu beri kepada Air Asia.
Satu lagi yang menjadi persoalan kepada saya. Saya rasa anda semua juga ada pengalaman ini.
Bila kita membeli tiket Air Asia samada secara talian atau di kaunter,kita akan membayar terus cukai lapangan terbang sebanyak RM 6.00 di LCCT dan RM 9.00 di lain-lain lapangan terbang dalam negara atau mungkin ada harga yang berbeza di lapangan terbang tertentu.
Jika kita membatalkan perjalanan kita, maka tiket kita yang sudah dibeli akan dikira 'hangus.' Bagaimana pula dengan cukai lapangan terbang ? Yang 'hangus' adalah tambang, cukai lapangan terbang tidak 'hangus'. Ke mana pergi wang tersebut ? Adakah ke dalam kantung kerajaan atau ke dalam kantung Air Asia. Saya difahamkan kita berhak menuntut balik wang cukai yang telah dibayar tersebut . Tapi dimana kita hendak tuntut ? Adakah dengan Air Asia, Malaysia Airport atau dengan Kementerian Pengangkutan ?
RM 6.00 dan RM 9.00 setiap orang. Jika sehari 100 orang penumpang yang membatalkan perjalanan atau ketinggalan penerbangan, setahun sudah berapa duit rakyat yang didiamkan tidak tahu ke mana.
Bab-bab Air Asia, anda semua jangan 'komplen' lah dalam surat khabar atau media-media masa lain. Tak laku punya, walaupun anda tulis 44 muka surat pun, mereka tak akan siarkan. Ini kerana Air Asia dah ikat kaki, tangan dan mulut mereka semua melalui pembelian iklan.
Semua media sama sahaja. Baik media melayu, inggeris,cina atau tamil. Jika mereka 'menghentam' Air Asia dalam media mereka, alamak, mereka akan kehilangan ratusan ribulah bayaran iklan daripada Air Asia. Ini kerana Air Asia tidak akan membuat iklan lagi di media mereka. 'Smart' tak cara Air Asia berniaga ?
Kalau anda semua 'komplen' pasal MAS, tindakan mereka memang cepat dan mereka tidak akan ragu-ragu untuk siarkan. Ini kerana MAS punya iklan tidak sehebat Air Asia.
Walaupun saya 'usik' Air Asia sikit kat sini, tapi saya tetap 'respek' kepada Tony Fernendez. Dia pintar dan licik dalam dunia perniagaan. Dia tetap idola di hatiku dalam bab perniagaan. Aku berazam untuk berjaya seperti beliau satu hari nanti. Usik-mengusik bukan tanda benci, tapi tanda sayang.
Selepas ini ,akan ada lagi cerita pasal Air Asia. Sesiapa yang hendak kongsi pengalaman atau aduan sila hantar melalui komen kepada saya.
Ikuti juga tulisan dua rakan blogger dalam isu yang sama
Rujuk di sini
Rujuk di sini
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Sampai bila perkara sebegini harus berlaku? Apakah kerajaan masih belum serik dengan PERINGATAN DARI RAKYAT pada PRU12????? Di mana hak-hak pengguna 'kerdil' di Malaysia? Mereka yg 'di atas tampuk kuasa' tidur nyenyak beralaskan tulang-belulang rakyat...
No comments:
Post a Comment