Friday 5 June 2009

Lamanya Tak Menulis Di Sini

Assalamualaikum dan selamat sejahtera...
My dear friendz...

Rasanya dah hampir sebulan lebih aku tak menulis... Entahlah, aku pun tak bape ingat dah... Macam-macam hal dah berlaku sepanjang tempoh tu... Dari isu Tun Pak Lah dilantik penasihat MAS dan Tun M jeles kat dia (haha), isu Dato' Seri Nizar jd balik MB 1 hari, Isu Dato' Sri Zambry dapat balik kerusi MB, isu tuntutan cerai isteri Akhil Hayy, isu tuntutan bersama Vietnam dan Malaysia ke atas kepulauan Spratly sampai China nampak mcm marah, isu Sultan Selangor dan Kelantan masuk spital sakit jantung (Doa:Semoga Tuanku bedua cepat sembuh), isu ibu terlanggar mati anak sendiri, isu SPM hanya 10 subjek (mungkin anak MPM dpt 7A jer kot sbb tu kena sekat anak org lain), isu Ambalat, isu Tok Mah dapat luputan media setiap hari, isu bangunan runtuh kat PJ, isu bumbung stadium ganu runtuh (rumes kate kena fire dgn Ultraman), isu Manohara Pinot dgn TT, isu PM dpt layanan 1st kelas kat China, isu Utz Nasha menang Timb.Presiden Pas dan... mcm-mcm lagilah... Tu baru dalam negara...

Memang aku tak berkesempatan langsung nak mengomel pasal benda-benda tu semua lately nih... Sayang gak sebab biarkan blog aku ni tanpa kemudi sekian lama... haha... Lepas ni pun aku diam lagi... nak tumpu Final Exam... Wish me luck k.. Thank to all my beloved friends yang banyak membantu meringankan beban kerja dan assignment aku yang belambak tu...

My very best friends Along & Razi pun dah selamat menikmati kehidupan masing-masing sekarang nih!... Along dapat melancong dan melencong ke Europe dan Razi plak dapat bini dan anak... hahaha... lepas lah rindu tu ek Razi kan... Pasti tak lah muka nampak cengkung lagi sbb berjauhan dgn bini, nun d Gineva sorang diri... Gemok baliklah lepas nih... dah buka posa... huhu... jangan mare ek... Usik mengusik aje...

Ermmm... Just nak share kat sini pasal satu peristiwa yang berlaku kat aku baru-baru nih... Peristiwa yang sangat terkesan dalam jiwa sanubari aku... Peristiwa ni berlaku seari sebelum Zambry jd MB haram... (ops! sekarang dah halal)... Ceritanye gini...: pada suatu hari yang biasa aje... hehe... baca kat bawah k... kene wat perenggan...

Ari tu aku p ke KLCC sebab nak tgk wayang cite Night in Musieum II (tak best, korg xyah tgk).... Movie kul 9.40 tp aku smpi kat KLCC kul 7.30 mlm... So, lepas solat & makan kat food court, aku pun p la lepak kat kedai buku kesukaan aku (Tun M pun kadang-kadang lepak sini), named KINOKUNIYA... Perghh!!! Ni kedai buku 5star org kate... entahlah... Selambe je aku msk dgn sliper jepun... hehee.... Aku pun belek-belek la buku yg ada kat situ... Aku ni suke buka Sejarah, Biografi and politics... So, aku lepas kat that area aje lah... Baca, belek, bace, belek... sambil berdiri... Lenguh gak la kaki aku nih... lepas abis belek-belek buku, aku pun teringin la nak beli satu buku yang interesting nih tajuk dia, (lebih kuranglah tapi dlm english) => Surat Tun M kepada World Leaders (korng kene beli buku nih sbb memang 100% interesting, terbuka minda. Tun M memang hebat!, Aku bangga penah ada PM yang hebat macm Tun M)... Korang nak tau kenapa aku pilih buku nih? 1. Sebab buku ni Hebat! 2. Sebab buku ni di komen oleh orang-orang yg hebat! terutamanya komen kat front page dia. 3. Buku ni bersumberkan orang yang hebat! 4. Sebab bila aku beli buku, aku dapat pengecualian cukai... Hahaha...

K lah... sambung balik... Korang nak tau sapa yang komen pasal buku ni kat kulit depan dia?...Yang penah baca mesti lah tau kan?... Orang yang komen ni dalah Dr Nazrin Shah Bin Azlan Shah... korang penah dengar tak nama nih?... Cube le teka... Nak klu?... ermmm orgnya tinggi lampai, putih melapak, baru je dpt anak, asal dr negeri 2 MB... Aku memang kagum gak dgn lelaki hebat ni... He is brilliant, educated, polite, sophisticated, generous and to become a great leader. Beliau wajar dicontohi oleh kita semua. F.Y.I, sebenarnya aku pernah berjumpa dgn dia di KINOKUNIYA juga lama dulu. about 2-3 yrs back mcm tu. Masa tu aku tgh belek buku kat satu raw, pastu tetiba lampu dipadamkan (kedai dah nak tutup-aku nak p tgk wayang gak masa tu), so, waku pun bergerak kuar la... ada sorg guy ni tgh tunduk membelek buku, tetiba aje dia berdiri dan bertembung dgn aku! Ops!!! terkezut badak aku! Ada 2 sebab= 1. Sebab aku mmg terkezut 2. Sebab org yg hampir aku terlanggar tu adalah org yg aku suruh korg teka tadi!.... Aku kelu tak terkata masa tu... I just walk out aje lah sbb terkezut... Menyesal ada gak sbb tak salam atau tegur beliau...

Ha, Kita balik ke cerita asal.... Setelah aku abis belek dan berkenan nak pilih buku Tun M tu, aku pun bayarlah... Aku beli gak novel Slumdog Mellionair.... Lepas bayar, aku jalan semula tgk buku-buku lain lagi... Kot-kot la ada yg bagus lagi kan... Tetibe!!!!!.... Suspense nye.... Kat tempat yg sama 2-3 yrs back... I saw the same guy yg aku cite bertembung td at the same place... Oh my God! Ya Allah, its my lucky day and wont let this moment go just like that... So, aku pun terus berjalan ke arah great man tu.. dia pun dah berjalan nak kuar and may be he waiting for somebody at front door. Aku terus tegur dia

Aku : Excuse me, Tuanku Raja Nazrin Shah?
Him : Ya… and u are?
Aku : I’m Abdussalam (Aku pun terus hulur tangan lah nak salam dgn Great Man nih... and dia pun sambut... Sambil senyum....)
Him : Apa Kabar?
Aku : Fine... Alhamdulillah, Tuanku?
Him : Alhamdullillah baik... Aku :Really excited to meet u… sambil aku senyum kambing-korg bayangkanlah hahaha)
Him : Datang beli buku ke?
Aku : A ah!
Him : Beli buku apa?

Korang cuba refer balik td aku cite buku apa aku beli? Sapa yang komen buku tu kat kulit depan? Hahaha.... Kebetulan yang sangat mengharukan aku..... Syukur kepada Allah...

Aku : aaa... (sambil kuarkan buku dari beg plastik) saya beli buku ni... (aku tunjuk kat dia buku tu dan dia pegang)<
Him : Oh! Bagus buku ni!
Aku : I bought this book because i saw urcomment on it’s... (wah! Wah! Speaking aku noh! Tak tau lah tetiba jd pelik)
Him : Really? (Sambil hulurkan buku tu kat aku semula)
Aku : ya…
Him : U study atau kerja?
Aku : Both
Him : Study kat mana?
Aku : UKM
Him : Bagus! Blajar rajin-rajin

Pada masa tu kawan dia kot kuar dari Kinokuniya dan dtg kat kitaorg...

Ok, I need to go now
Aku : Ok Tuanku, nice to meet u
Him : (Sambil Salam tangan aku)… Assalamualaikum…

ok... Apa pendapat korg? Sepanjang mlm aku tidur tak nyenyak... Keramahan dia membuatkan aku terfikir... Orang yg hebat mcm Tuanku Raja Muda Perak langsung tak sombong....., Tapi org yang biasa-biasa dan suka tunjuk hebat, sombong dan kurang ajar nak mampos!!! Cuba korg tegur artis ke, Menteri ke? agak2 ada ke diorg nak berborak dgn kita mcm tu? Kadang-kadang diorg tu bkn famous pun, mcm manager bank ke, pegawai kerajaan ke, tapi kesombongan dan kebongkakkan diorg mengalahkan perdana menteri!!!! Buat malu bangsa aje...

Pengalaman ini membuatkan aku bersyukur.... Alhamdullillah... ianya sangat memotivasikan aku... Kepada Tuanku Raja Nazrin (sekiranya Tuanku baca blog saya ni), Teruskan menjadi contoh terbaik kepada para pemimpin dan masyarakat negara Malaysia ini, supaya kita tidak terpesong dgn orang-orang yang lupa daratan dan bodoh sombong... Saya berdoa agar satu hari nanti saya dapat lagi bersua dgn Tuanku dan menimba ilmu dengan Tuanku... Terima kasih atas keramahan Tuanku pada malam itu...

Sekian cerita aku....Jumpa lagi...

5 comments:

  1. Ermmm.....bila golongan marhaen berjumpa dengan golongan diRaja, macam nilah ceritanya...tak keruan. Tak semua pegawai kerajaan sombong ok!

    ralat : slumdog Millionaire

    ReplyDelete
  2. "So, aku pun terus berjalan ke arah great man tu.. dia pun dah berjalan nak kuar and may be he waiting for somebody at front door"...tahu saper yang tunggu dia masa tuh? ....akulah tuh.

    ReplyDelete
  3. malasnya nak updates blog!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  4. weh, cuba hang sign up facebook???? buleh gak share citer..tak larat nak bukak blog lah...erm...:))))

    ReplyDelete
  5. suka ati aku lah nak eja mcm mana pun. bukan kertas SPM pun nak eja betul2... tulisan hang pun byk ralat... buleh, citer, erm???? (ape tuh?), saper... byk lg lah kalu nak sebut bab ralat nih! haha... arios peace...

    facebook? ah! malas lah.. tgk ah kalu ade mood.

    ReplyDelete