Friday 3 April 2009

MENGHARGAI DAN DIHARGAI...

Assalamualaikum & Selamat Sejahtera semua...
Semalam 4hb April 2009, hari kemuncak kepada kebekuan fikiran aku... Semuannya kesan bebanan kerja, assignments, kelas, mid exam, gastrik & other things.... Aku rasa otak aku mcm nak pecah.... Aku jadi hilang fokus & letih!

Ada kawan yg perasan tentang mood aku smlm & they said that evebody faced the same presure... Sory dear. u wrong! almost but not the same... Semua org bekerja, tapi beban kita tetap tak sama... Dalam otak aku ni dah berselirat... Aku dah hilang arah tak tau nak dahulukan yg mana satu... Plan dan di buat, tapi fokus hilang tiba-tiba... Some others said thats the kind of 'mental block'. I dont know....

Dalam hal ni tiada org lain yg salah... cuma diorg jd sebahagian dr cerita 'kepadatan otak' ini saja... Orang pernah berkata, kalu terjadi 'mental block', kita kena cr seseorg yg memahami utk di luahkan.... So, aku pun call lah Kak Zetty... Buat baik dibalas baik ya Kak Zetty.... hahaha... Pastu aku call Kak Ana.... Sama gak, Budi yg baik dikenang jua... hahha... Diorg ni kakak-kakak aku yg sangat memahami keperluan org seperti aku... Sebabnya, bebanan hidup diorg lebih hebat dan besar dari apa yg aku alami... Panduan dan tunjuk ajar diorg boleh me'neutral'kan 'kepadatan otak' aku.... Macam curah air panas atas ais batu... cair...

Tapi yang paling baik adalah kembali pd Allah Yang Satu. Kita ni tak terlepas dr dosa... Aku ni sangat lemah emosinya.... Aku anggap apa yg berlaku ini adalah sebahagian pembalasan Tuhan pada aku yg byk dosa ni.... Sebahagian bermaksud, pembalasan di dunia shj. Di Akhirat ada sebahagian lagi... Semoga tuhan mengampuni hamba-Nya yg lemah ini... Amin...

Dalam hidup ini takkan ada kesempurnaan.... Walaubagaimana kita plan sekalipun.. Jangan kita bebankan diri kita demi untuk menuntut sebuah 'KESEMPURNAAN'.... Sebabnya, kita sendiri yg akan tertekan... Lepas tu kita akan mula menyalahkan org lain pulak sebab tak memberikan kesempurnaan yg kita kehendaki... Ambil yg paling hampir kepada suatu tahap kesempurnaan yg boleh kita hampiri sahaja.... Jika sudah tiada daya, jangan dipaksa diri, kerana jika terbabas, kita juga yg merana... Kita juga yg rasa hilang upaya.... Agak-agak lah ya...

Setelah menjalani hidup ini selama hampir 27 tahun, aku sudah pernah rasa pelbagai tindak balas manusia terhadap diri aku... Samada yg tindak balas yg baik atau yg buruk... Semuanya ada sebab musababnya.... Yang penting kita jangan leka jika ianya tindak balas yg baik.... Kerana yg baik itu akan bertukar buruk jika kita alpa... Dan yg buruk itu sangat susah utk ditukar kepada yg baik... Tekanan akan datang disebabkan kelekaan kita sendiri...

Aku cuma ada seorg ibu, 3 org abang dan 2 org adik.... Aku sayang diorg semua... Aku taknak kejayaan utk aku sorg... Tapi aku nak kami semua berjaya di dunia dan akhirat... Semoga Allah memberkati niat & azam hati aku ini.....

5 comments:

  1. Kot kot ko tention aku tak bayar lagih duit ko kot weh..huhu..sabar ye bro..gua cuba settle cepat..dont worry, if urgent just tell me!!aku cuba usahakan jugak huhu!!!

    ReplyDelete
  2. Takde mendenye lah Razi oi!... Takdak kaitan dgn hang pun... Aku yg tension pasal keje & study... All about time management...

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Ermmm.... Nampaknya ada yg perihatin pasal aku... Dan kedua-duanya kawan baik aku... Tq VM... Tp bkn korg yg aku maksudkan...

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete