Wednesday 11 February 2009

mengapa yahudi bijak

Assalamualaikum. Sebagai permulaan bicara, saya ingin berkongsi sebuah petikan bermanfaat yang saya terima dari seorang teman dan juga terdapat dalam beberapa blog yang lain.

http://www.mindasukses.com/yahudibijak.rar

Seringkali, apabila kita membaca sesuatu artikel atau bahan, kita akan pastikan dahulu siapa penulisnya. Bagi saya, itulah salah satu kelemahan Muslim, terutamanya masyarakat melayu sekarang. Kita lebih memandang ‘siapa’ penulisnya daripada ‘isi’ yang terdapat dalam petikan tersebut.

Saya nak komen tentang salah satu jenama yang dikuasai oleh yahudi; Levi’s. Saya masih ingat, ketika kita mula memboikot barangan Israel, ada yang sampai membuang dan membakar jeans Levi’s masing-masing. Pernahkah kita terfikir kenapa kita sanggup membeli jeans jenama Levi’s walaupun harganya bagi saya agak mahal? Jika tidak kerana kekejaman yang dilakukan oleh Israel terhadap Palestin, sudah pasti kita masih lagi ‘memuja’ jenama tersebut. Pernahkah kita terfikir bahawa untuk sampai ketahap kualiti tersebut, pereka-pereka Levi’s telah menjalankan kajian berterusan? Saya perhatikan ini berdasarkan pengalaman saya tinggal di perantauan; jeans Levi’s yang dipakai setiap hari-dibasuh mesin, dikering dengan mesin pengering dan di gosok-keadaan fabriknya masih seperti hari pertama dibeli. Mengapa kita sebagai umat Islam, tidak mampu mereka-cipta jeans berkualiti seperti itu, walhal, kata-kata nasihat seperti yang disampaikan oleh Khalifah Umar bin Abdul Aziz ‘Bekerjalah kamu seolah-olah kamu akan hidup seribu tahun lagi, dan beramallah kamu seolah-olah kamu akan mati esok hari’ seringkali kita dengar dan baca?

Jika kita teliti petikan di atas, semua amalan yahudi tersebut adalah seperti yang disarankan oleh Rasulullah saw untuk membentuk manusia yang berfikir. Dengan jelas, dapat kita lihat bahawa gaya hidup Islam ini memang menyeluruh dan sememangnya bermanfaat untuk diamalkan. Sayang sekali, amalan ini dipraktikkan oleh bukan Islam yang tidak mempercayai keesaan Allah subhanahu wa ta’ala. Fikir-fikirkanlah.....

5 comments:

  1. Ermm... Waalaikumussalam... Nampaknya penulis baru kita sudah bersedia dgn topic2 yg bagus... Kita ucapkan Selamat Datang kepada spicedzing...

    ReplyDelete
  2. ai dah berubah topik nampak..tapi bagus gak, at least boleh berkembang sikit minda..takderlah asyik nak bincang pasal politik busuk malaysia jer...he he, anyway yahudi laknatullah ni memang tak patut wujud kat muka bumi Allah ni, makhluk makhluk perosak seperti ni perlu dihapuskan segera, kalau tak makin ramai orang islan seluruh dunia akan terus dibunuh. sebelum mereka terus membunuh, adalah lebih baik kita yang bunuh depa nih!!!!!

    ReplyDelete
  3. jahanam yahudi, luputlah kamu dari muka bumi nih!!!!

    ReplyDelete
  4. Aku heran, Stesyen Broadcast & akhbar Malaysia dok buat liputan besar pasal pilihanraya & politik Israel skrg nih! Buat apa nak disebokkan hal pilitik diorg tu? Sapa pun yg jadi pemimpin diorg sama saja. Nak makan darah Muslim!!! Cukuplah media Malaysia buat liputan besar-besaran pasal kekejaman mereka terhadap Umat Islam... Itu lebih baik untuk kita ketahui supaya generasi kita tahun siapa Yahudi Laknatullah! Bukan kita sesaja nak letak laknat kat diorg. Tapi memang hakikat mereka Laknat!!!! Ayuh sedarlah media-media Malaysia!! Buat liputan yg sepatutnya sahaja. Bukan liputan berita yg menguntungkan mereka...

    ReplyDelete
  5. Apa boleh buat. Berita kita kan berita propaganda. Cerita yang tak penting, jadi penting. Cerita yang sebenar sorok2 kan. Untuk satu kutipan Gaza, berapa pula duit rakyat yang hangus. Semuanya untuk propaganda. Apakah nasib palestin lebih penting dari memastikan diri bergelar wanita pertama. Ada mata lihat, ada telinga dengar dan fikirlah. Maaf keluar dari topik sikit. tapi konco2 mereka nilah yang sibuk highlight yahudi tu.

    ReplyDelete